• Xpat Consulting

Szabadúszás Hollandiában


Az egyéni vállalkozás feltételei


Hollandiában a szabadúszók, egyszemélyes vállalkozások a “ZZP’er”-ek (zelfstandige zonder personeel), azaz alkalmazott nélküli egyéni vállalkozók. Formáját tekintve ez hasonlít egy magyarországi egyszemélyes Bt-hez: külön adó-, és bankszámlája van, ezen kívül megtalálható egy nyílt adatbázisban.

Hollandia - "szabadúszás Hollandiában"

Szabadúszóként regisztrálni végtelen egyszerű procedúra. Ahhoz, hogy a folyamat elindulhasson, néhány feltételnek kell csupán eleget tenni, továbbá szükség van egy üzleti tervre. Ha már regisztrált hollandiai lakosok vagyunk, megvan a BSN-számunk (adószám), és biztosítva is vagyunk, továbbá van DigID-hozzáférésünk (elektronikus ügyfélkapu), akkor EU-s állampolgárként másra nincs is szükség és máris bekerültünk a rendszerbe. Ha bérelt címen szeretnénk regisztrálni a vállalkozást, jóváhagyást kell kérnünk a főbérlőtől, és a gemeente-től (önkormányzat) is. Az üzleti terv pedig szimplán egy összefoglalása annak, hogy ki és mit fog csinálni: kell egy egyedi név, a tevékenység összefoglalása, tevékenységi körök (SBI-kódok alapján) listája, vállalkozás kezdetének dátuma és elérhetőségek (cím, e-mail cím és egy hollandiai telefonszám). Az üzleti tervet holland nyelven kell megírni, de szükség esetén kaphatunk segítséget is. Ha esetleg nagyobb anyagi befektetéssel járó vállalkozást indítunk (pl. gyártás, szervíz), további információval és/vagy engedélyekkel kell készülnünk (pl. környezetvédelmi szempontból).


Regisztráció menete


A regisztráció online indul. A KvK (Kamer van Koophandel:ereskedelmi Kamara) oldalán kell kezdeményezni az egyéni vállalkozásunkat. Az adatok megadását követően (a weboldalon időpontot foglalva) személyesen is el kell mennünk egy KvK irodába, ahol aláirjuk a szükséges papírokat, kifizetjük az egyszeri 50 eurós regisztrációs díjat, továbbá kérhetünk egy kivonatot 15 euróért. Ezután minden információ bármikor elérhető, és módosítható is a KvK oldalán, amit a DigID fiókunkkal belépve érhetünk el. Ezt követően az adóhivatal postán kiküldi az adószámunkat, ami szükséges a számlázáshoz. Ezzel tudunk bankszámlát igényelni, és innentől válik minden hivatalossá.


Számlázás, bevételek és kiadások


Általunk nyújtott szolgáltatás, vagy termék természetesen adóköteles, számla ellenében. A számlán a szolgáltatások, termékek és ellenértékeik mellett a következőknek kell rajta lenni:

  • Számla kibocsátásának dátuma, és egy egyedi azonosító.

  • Szolgáltatás teljesítésének dátuma, vagy a vásárlás dátuma (ez eltérhet a számla dátumától).

  • Neve és címe az ügyfélnek.

  • KvK azonosító szám.

  • BTW-szám (adóazonosító) és a fizetendő BTW (ÁFA, ami általában 21%).

  • Ha releváns, akkor azon termékek, szolgáltatások említése, amelyek adómentesek.

Jó tanács: sok kiadott számla esetében érdemes egy könyvelő segítségét kérni!


A bevétel mellett lehet munkához szükséges kiadásunk is (pl. munkaeszköz, laptop vásárlása), amelyeket természetesen elszámolhatunk költségként. Ebben az esetben a rendelést/vásárlást úgy nevezett zakelijk (céges) módon, a cég adatainak megadásával tegyük. Ezen szolgáltatásokra/termékekre terhelt BTW (ÁFA) levonódik a Belastingdienstnek (adóhivatalnak) fizetendő adóból. A következő költségekkel számolhatunk még (bevételünk szerint):

  • Bér után fizetendő adó (loonbelasting) - évente

  • Jövedelemadó (inkomstenbelasting) - évente

  • Nemzeti biztosítási hozzájárulás (volksvezekeringen) - évente

  • Munkavállaló biztosítás utáni hozzájárulás (werknemersverzekeringen)

  • BTW, import adó (omzetbelasting) - negyedévente

  • Biztosítás vállalkozásra - egyéni

Érdemes szem előtt tartani


Saját főnökünknek lenni klassz dolog mind személyes, mind szakmai szempontból. Nyújthat hatalmas szabadságot, de több felelősséggel és kockázattal is jár például egy cégnél való elhelyezkedéshez képest. Érdemes előre gondolkodni, hogy kik lesznek az első ügyfeleink, hogy találunk újakat, van-e marketing, vagy költségvetési tervünk? Mi történik, ha megbetegszünk, vagy egyéb váratlan esemény történik az életünkben?

Szabadúszóként évente legalább három ügyféllel érdemes kalkulálni, mert ha az éves bevétel 70%-a ugyanattól a cégtől származik, akkor azt az adóhivatal alkalmazotti viszonyként könyveli el, és további költségeket ró a vállalkozásra (pl. társadalombiztosítás).


Az IND (bevándorlási és honosítási szolgálat) és a KvK készséggel áll a vállalkozók rendelkezésére, ha információra vagy tanácsra van szükségük. A legtöbb esetben a hivatalban dolgozók angolul is beszélnek, tehát nem szükséges feltétlenül a holland nyelv ismerete az ügyintézéshez.


K. Dávid

RÉSZLETEK ÉS JELENTKEZÉS ITT!